[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 1 - ( شماره بهار و تابستان 1394 1394 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 68-81 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط کیفیت مراقبت های پرستاری و رضایت بیماران در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 1392
مهناز قلجه، مریم دستورپور، افسانه قاسمی
استادیار گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران ، ghasemi@razi.tums.ac.ir
چکیده:   (1842 مشاهده)

زمینه و هدف: دستیابی به راه هایی برای ارتقاء کیفیت مراقبت های پرستاری همواره مورد توجه مدیران پرستاری بوده است و این مطالعه به منظور تعیین ارتباط بین کیفیت مراقبت های پرستاری و رضایت بیماران در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 1392 انجام شد. روش بررسی: این مطالعه مقطعی روی 68 پرستار شاغل و 204 بیمار طی 4 ماه طی نمونه گیری تصادفی انجام شد. به ازای هر پرستار، سه بیمار وی که حداقل72 ساعت از خدمات پرستار مربوطه استفاده و در زمان پژوهش در شرف ترخیص بودند، انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل: پرسشنامه های استاندارد سنجش کیفیت مراقبت های پرستاری QUALPAC) Quality patient care scale:) و رضایت بیماران (Patient Satisfaction Instrument: PSI) بود. داده ها با کارگیری آزمون های آماری از جمله؛ کای اسکوئر، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: میانگین سنی پرستاران و بیماران به ترتیب 9/4 ±8/30 و 7/10± 9/37 بود. میانگین نمره کیفیت مراقبت در پرستاران 5/12±3/61 بود و در 55 درصد موارد کیفیت مراقبت در حد مطلوب بوده است. همچنین میانگین نمره رضایت بیماران 9/10±8/71 و در 61 درصد موارد بیماران رضایت متوسط را بیان کردند. بین مراقبت های پرستاری پرستاران و رضایت بیماران ارتباط آماری مثبت و معنی دار مشاهده شد(001/0 =p). نتیجه گیری: به نظر می رسد سیستم مراقبت سلامت می تواند با ارتقاء مراقبت های پرستاری یا به کارگیری پرستاران با مهارت بیشتر، رضایت بیماران را فراهم کند.

واژه‌های کلیدی: کیفیت مراقبت، مراقبت پرستاری، رضایت بیمار، پرستار
متن کامل [PDF 646 kb]   (1652 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۴/۷/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholjeh M, Dastoorpour M, Ghasemi A. The Relationship between Nursing Care Quality and Patients Satisfaction among Hospitals affiliated to Zahedan University of Medical Sciences in 2014. Hakim Jorjani J. 2015; 3 (1) :68-81
URL: http://goums.ac.ir/jorjanijournal/article-1-339-fa.html
قلجه مهناز، دستورپور مریم، قاسمی افسانه. ارتباط کیفیت مراقبت های پرستاری و رضایت بیماران در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 1392. مجله حکیم سیداسماعیل جرجانی. 1394; 3 (1) :68-81

URL: http://goums.ac.ir/jorjanijournal/article-1-339-fa.html

دوره 3، شماره 1 - ( شماره بهار و تابستان 1394 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله حکیم جرجانی jorjani
Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 792 queries by yektaweb 3461