[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 2 - ( 7-1392 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 47-55 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین تجربیات بالینی دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی گلستان از اخلاق پزشکی در اتاق عمل
ملیحه آل هوز، لیلا جویباری، نفیسه حکمتی پور، اکرم ثناگو ، لادن فضلی، فوزیه بخشا، سید یعقوب جعفری
دکتری آموزش پرستاری،دانشیار گلستان، ایران. ، a_sanagu@yahoo.com
چکیده:   (3576 مشاهده)

زمینه و هدف:

دانشجویان بالینی علاوه بر یادگیری مهارت عملکردی مناسب، باید با چگونگی تصمیم گیری بالینی، قضاوت بالینی، استدلال اخلاقی و ارتباط مؤثر با بیمار آشنا شوند و برنامه های آموزشی، فرصت اندکی برای یادگیری این مهارت ها ایجاد کرده است. رعایت اخلاق حرفه ای گام مهمی در جهت افزایش رضایت بیماران از خدمات ارائه شده است. دانشجویان بالینی نیز باید از همان ابتدا با اخلاق پزشکی و اصول آن آشنا شوند و در ارتباط با بیماران آن را مورد توجه قرار دهند، بخصوص در مورد بیمارانی که بیهوش در اتاق عمل هستند. لذا این مطالعه با هدف تبیین اخلاق پزشکی در اتاق عمل و بررسی تجربیات بالینی دانشجویان هوشبری انجام شد.

روش بررسی:

در این پژوهش کیفی با رویکرد پدیدار شناسی، 50 دانشجوی هوشبری دانشگاه علوم پزشکی گلستان به صورت نمونه گیری مبتنی بر هدف و حداکثر تنوع، مورد مطالعه قرار گرفتند. معیار ورود دانشجویان، داشتن حداقل یک ترم سابقه کار بالینی در اتاق عمل و تمایل به مشارکت در تحقیق بود. روش گردآوری داده ها مصاحبه های نیمه ساختار بود. تجزیه و تحلیل داده ها مطابق رویکرد تحلیل محتوای مرسوم صورت گرفت. تحلیل داده ها، طی فرآیند منظم و سه مرحله ای کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد.

یافته ها:

مضامین استخراج شده از این مطالعه برای تبیین اخلاق پزشکی در اتاق عمل شامل امانت داری، داشتن نگاه پاک، رازداری، حفظ حریم خصوصی بیمار و حفظ پوشش بیمار بود. مضمون اصلی برگرفته شده از مطالعه این بود که: بیمار امانتی نزد ما است.

نتیجه گیری:

نتایج نشان داد دانشجویان هوشبری، بیمار را چون عضوی از خانواده خود در نظر می گیرند و سعی دارند از این امانت (بیمار) که در شرایط حساسی نیز به سر می برد، به نحو احسن مراقبت نمایند. با اجرای برنامه های آموزشی و آشنا کردن دانشجویان با چگونگی تصمیم گیری بالینی، قضاوت بالینی، استدلال اخلاقی و ارتباط مؤثر با بیمار، می توان به رشد اخلاق حرفه ای و رعایت حقوق و رضایت مندی مددجویان کمک کرد. کادر درمانی نیزبا رعایت حفظ حریم شخصی و رازداری و حفظ پوشش بیماران می توانند انتظارات آن ها را به نحو احترام آمیزی پاسخ گویند. 
واژه‌های کلیدی: اخلاق پزشکی، اتاق عمل، بیمار، تجربیات دانشجویان هوشبری
متن کامل [PDF 1084 kb]   (1099 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۶/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۳/۶/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alhavaz M, Jouybari L M, Hekmati pour N, Sanagu A, Fazli L, Bakhsha F et al . Clarifying the Clinical Experiences of the Students of Anesthesiology at Golestan University of Medical Sciences Regarding Medical Ethics in the Operating Theater. Hakim Jorjani J. 2013; 1 (2) :47-55
URL: http://goums.ac.ir/jorjanijournal/article-1-182-fa.html
آل هوز ملیحه، جویباری لیلا، حکمتی پور نفیسه، ثناگو اکرم، فضلی لادن، بخشا فوزیه و همکاران.. تبیین تجربیات بالینی دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی گلستان از اخلاق پزشکی در اتاق عمل. مجله حکیم سیداسماعیل جرجانی. 1392; 1 (2) :47-55

URL: http://goums.ac.ir/jorjanijournal/article-1-182-fa.html

دوره 1، شماره 2 - ( 7-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله حکیم جرجانی jorjani
Persian site map - English site map - Created in 0.054 seconds with 810 queries by yektaweb 3506