Jorjani Biomedicine Journal
فصلنامه علمی پژوهشی زیست پزشکی جرجانی
Jorjani Biomed J
Medical Sciences
http://goums.ac.ir/jorjanijournal
1
admin
2645-3509
10.52547/jorjanibiomedj
en
jalali
1392
7
1
gregorian
2013
10
1
1
2
online
1
fulltext
fa
افسردگی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
Depression and Related Factors in Female Students of Kermanshah University of Medical Sciences
پزشکی عمومى
General medicine
تحقیقی
Original article
<p> <strong> زمینه </strong><strong>و </strong><strong>هدف </strong><strong>: </strong>میزان ابتلا به افسردگی در دانشجویان علوم پزشکی که در محیط های پراسترس حضور دارند، بیشتر است . داشتن فعالیت فیزیکی راهی برای کاهش افسردگی است . این مطالعه با هدف تعیین افسردگی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شد .</p>
<p> <strong> روش </strong><strong>بررسی </strong><strong>: </strong>در این مطالعه توصیفی - تحلیلی، 266 دانشجوی دختر با روش نمونه گیری تصادفی وارد مطالعه گردیدند . اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های دموگرافیک، بک و پرسشنامه بین المللی فعالیت فیز کیی ) IPAQ ( جمع آوری و ترکیب بدن با استفاده از دستگاه Body Analyzer اندازه گیری و به نرم افزار SPSS وارد شدند . برای بررسی اثر فعالیت فیزیکی بر روی افسردگی از مدل رگرسیون لجستیک با تعدیل اثر متغیرهای مخدوش کننده احتمالی استفاده گردید .</p>
<p align="right"> <strong> یافته </strong><strong>ها </strong><strong>: </strong>میانگین سنی افراد شرکت کننده 4/2 ± 15/22 سال بود . با توجه به پرسشنامه بک، 66 نفر ) 8/24 درصد ( مبتلا به افسردگی و 185 نفر ) 5/69 درصد ( بدون بیماری و همچنین 15 نفر ) 63/5درصد ( موارد ازدست رفته ( Missing) بودند . نتایج، تفاوت آماری معنی داری را بین افسردگی و بومی و غیر بومی بودن، BMI و میزان درآمد نشان نداد . اما ارتباط آماری معنی داری از نظر فعالیت فیزیکی در دو گروه مبتلایان به افسردگی و افراد سالم وجود داشت ) 03 / P =0 (. فعالیت فیزیکی در سطح توصیه شده رابطه معکوسی را با ابتلا به افسردگی دانشجویان نشان داد، به طوری ک ه شانس قرار گرفتن دانشجویانی که فعالیت فیزیکی در سطح توصیه شده دارند در گروه افسرده، 44 درصد کمتر از دانشجویانی است که فعالیت فیزیکی کمتر از سطح توصیه شده دارند ) OR =0/56 , CI :0/31-0/99, P =0/047 )</p>
<p align="right"> <strong> نتیجه </strong><strong>گیری </strong><strong>: </strong>با توجه به تأثیر فعالیت فیزیکی بر کاهش افسردگی، فراهم نمودن امکانات ورزشی و توصیه افراد در جهت افزایش فعالیت بدنی و فرهنگ سازی در جامعه می تواند به عنوان راهکارهایی سازنده در جهت بهبود سلامت روان و پیشگیری از افسردگی به کار گرفته شود .</p>
<p></p>
<p> <strong> Abstract </strong></p>
<p> <strong> Background and objectives: </strong>Depression is the most common cause of disability caused by diseases in the world. Having physical activity is a solution for reducing depression. This study was conducted to determine the causes of depression and its related factors.</p>
<p> <strong> Methods: </strong>In this descriptive-analytical study, 266 female students participated in the study selected by random stratified sampling. The data were collected with demographic questionnaires, the Beck Depression Inventory, and the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) and the body composition was measured with the body analyzer machine and entered into the SPSS software. To examine the effect of physical activity on depression, a logistic regression model was used with adjusting the effect of the likely confounding variables.</p>
<p> <strong> Results: </strong>The mean age of the participants was 22.15 ± 2.4. According to the Beck Depression Inventory, 24.8% (66 individuals) suffered from depression and 69.5% (185 individuals) were healthy and 5.6% (15 persons) were missing from study. The results did not show a significant difference between depression and being local or nonlocal, BMI and the income level. But there was a significant difference between the healthy and the depressed group with regard to physical activity ( P=0.03). Physical activity at recommended levels showed an inverse relationship with depression of students so that students who have the recommended levels of physical activity get the 44% lower chance to be in the depressed group against students who have been low level of physical activity (OR=0.56, 95% CI:0.31-0.99, P=0.046).</p>
<p> <strong> Conclusion: </strong>Due to the effect of physical activity on reducing depression, providing sport facilities, recommending people to increase their physical activity and culture making in the society can serve as constructive solutions to improving the psychological health and preventing depression in the society.</p>
<p></p>
فعالیت فیزیکی,افسردگی,دانشجویان ,IPAQ
Physical activity, depression, students, IPAQ
17
23
http://goums.ac.ir/jorjanijournal/browse.php?a_code=A-10-24-31&slc_lang=fa&sid=1
Yahya
Pasdar
یحیی
پاسدار
10031947532846004024
10031947532846004024
No
PhD in Nutritional Sciences, Department of Nutrition, School of Public Health, University of Medical Sciences, Kermanshah, Kermanshah, Iran
دکترای علوم تغذیه، گروه تغذیه، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
Neda
Izadi
ندا
ایزدی
10031947532846004025
10031947532846004025
No
M.sc. Student in epidemiology, faculty of health, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
دانشجوی کارشناس ارشد اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
Mahmoud
Khodadost
محمود
خدادوست
mahmodkhodadost@yahoo.com
10031947532846004026
10031947532846004026
Yes
M.sc. in epidemiology, faculty of health, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناس ارشد اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
Kamyar
Mansori
کامیار
منصوری
10031947532846004027
10031947532846004027
No
Department of Epidemiology, Faculty of Public Health, Iran University of Medical Sciences ,Tehran, Iran
دانشجوی دکترای اپیدمیولوژی،گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
Mehdi
Ranjbaran
مهدی
رنجبران
10031947532846004028
10031947532846004028
No
MSc in Epidemiology, Department of Public Health, Faculty of Health, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran
کارشناس ارشد اپیدمیولوژی، مربی، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
Sedegheh
Niazi
صدیقه
نیازی
10031947532846004029
10031947532846004029
No
MSc of Health Education, Deputy of research and technology, Golestan University of Medical Sciences,Gorgan, Iran
کارشناس ارشد آموزش بهداشت، کارشناس پژوهشی معاونت تحقیقات و فناوری،دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران