دوره 6، شماره 1 - ( 3-1397 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 67-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

DOI: 10.29252/jorjanibiomedj.6.1.67


XML English Abstract Print


1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران، ساری، ایران ، afkhaminiafarzaneh@yahoo.com
2- 2. دانشیار، گروه آمار‌زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران، ساری، ایران
3- 3. دانشجوی آمار زیستی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران، ساری، ایران
4- 4. دانشیار، گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران، ساری، ایران
چکیده:   (1271 مشاهده)
زمینه و هدف: تصادفات جاده ای یکی از عوامل مهم مرگ و میر و صدمات شدید جانی و مالی است که در جوامع بشری آثار و تبعات زیانبار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به دنبال دارد. تعداد و شدت تصادفات در کشورهای در حال توسعه چندین برابر کشورهای توسعه یافته است. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی اپیدمیولوژیک موارد مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری در استان گلستان انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی است که با رویکرد توصیفی انجام شد. اطلاعات مورد‌نظر از پلیس راهور استان گلستان دریافت شد. 2922 مورد حوادث رانندگی در استان گلستان در طی سال 1394 مورد بررسی قرار گرفت. داده های به کار رفته در این تحلیل شامل ویژگی‌های دموگرافیک افراد متوفی و شرایط محیطی و جغرافیایی محل حادثه است. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: از مجموع 2922 تصادف بررسی شده استان گلستان، 251 مورد از تصادفات منجر به مرگ 317 نفر بودند. بیشتر تصادفات منجر به مرگ ناشی از اتومبیل‌های سواری (7/96درصد) و به علت تخلف عدم توجه به جلو (1/33 درصد) و در راه‌های اصلی
(8/47 درصد) رخ داده بود. 7/29 درصد رانندگان مقصر کمربند ایمنی نبسته بودند. رانندگان موتورسیکلت و سرنشینان اتومبیل‌های سواری، بیشترین درصد قربانیان تصادفات رانندگی به ترتیب با 6/30 درصد و 5/25 درصد بوده اند.

نتیجه گیری: آموزش و تاکید بر استفاده از کلاه ایمنی هنگام موتورسواری و بستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی جهت کاهش صدمات ناشی از تصادفات ضروری به نظر می‌رسد. بخش اعظمی از تصادفات جاده‌ای به دلیل عدم توجه به جلو می‌باشد، تغییر رفتار ترافیکی رانندگان جهت افزایش نظم و انضباط اهمیت خواهد داشت.
متن کامل [PDF 393 kb]   (386 دریافت)    
نوع مقاله: تحقیقی | موضوع مقاله: اپیدمیولوژی
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۳ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۵/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۳