دوره 2، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1393 1393 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 47-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
2- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، s.azimi1390@yahoo.com
چکیده:   (9546 مشاهده)
زمینه و هدف: ارتقاء سلامت، فرآیند قادرسازی مردم برای افزایش کنترل رفتار و بهبود سلامت تعریف شده است. در این میان انجام رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت یکی از بهترین راه هایی است که مردم توسط آن می توانند سلامت خود را حفظ و کنترل نمایند. به دلیل اهمیت سلامت افراد جوان در ارتقاء سلامت جامعه، این مطالعه با هدف تعیین و مقایسه رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در دانشجویان سال اول و چهارم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 93-92 اجرا گردید. روش بررسی: این پژوهش مقطعی، بر روی 500 نفر از دانشجویان در دو دانشگاه علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی شهید بهشتی با روش نمونه گیری چند مرحله ای انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه 52 سوالی نیمرخ سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامتHealth-Promoting Lifestyle Profile II بود. داده ها به کمک نرم افزار SPSS نسخه 18 و آزمون های آماری t مستقل، همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی چند متغیره و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد، میانگین و انحراف معیار نمره رفتارهای ارتقاء سلامت در دانشجویان علوم پزشکی 20.16±128.74 و در دانشجویان غیر علوم پزشکی 20.52± 128.96 از نمره کل 208 بود. از میان ابعاد رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در دو گروه، بعد خودشکوفایی و شاخص فعالیت فیزیکی به ترتیب بیشترین و کمترین امتیاز را به خود اختصاص داده است. نتیجه گیری: در تحقیق حاضر، بین میانگین نمره انجام رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در میان دانشجویان علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد.
متن کامل [PDF 808 kb]   (3348 دریافت)    
نوع مقاله: تحقیقی |
دریافت: 1394/1/20 | پذیرش: 1394/1/20 | انتشار: 1394/1/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.