دوره 1، شماره 1 - ( 3-1392 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزش شهید بهشتی، تهران، ایران
2- استادیار آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزش شهید بهشتی، تهران، ایران
3- کارشناس ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
4- کارشناس ارشد اپیدمیولوژی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزش شهید بهشتی، تهران،
چکیده:   (12676 مشاهده)

زمینه و هدف: پوکی استخوان، اپیدمی خاموش عصر حاضر است که با توجه به میزان ابتلای بالای زنان به این بیماری و عوارض ناشی از آن، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این بیماری قابل پیشگیری است و چون دختران نوجوان، جمعیت پرخطر را تشکیل میدهند، هدف از مطالعه بررسی تاثیر برنامه آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی در زمینه پیشگیری از پوکی استخوان بر فعالیت بدنی دانش آموزان پایه دوم راهنمایی شهرستان کلاله در سال 91 است.

روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه تجربی است که روی 140 دانش آموز دختر دوّم راهنمایی شهرستان کلاله (گروه آزمون 70 نفر و گروه شاهد70 نفر) انجام گرفت. نمونه گیری به روش تصادفی چندمرحله ای بود. داده ها پس از جمع آوری از طریق پرسشنامه های استاندارد مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی در خصوص پوکی استخوان و فعالیت جسمانی، با نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون های تی مستقل و تی زوجی تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها: دانش آموزان گروه های آزمون و شاهد، از لحاظ بعد خانوار و مشخصات دموگرافیک والدین همگن بوده و اختلاف معناداری بین دو گروه وجود نداشت. قبل از مداخله، میانگین نمرات آگاهی و سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی در گروه ها تفاوت معناداری نداشت، اما بعد از مداخله، نمرات گروه آزمون افزایش قابل ملاحظه ای داشت (001/0<P). همچنین میانگین نمرات فعالیت جسمانی گروه آزمون، دو ماه بعد از آموزش افزایش معناداری داشت (001/0<P).

نتیجه گیری:آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی نقش مهمّی در افزایش سطح آگاهی و به تبع آن ایجاد نگرش های مطلوب و انجام فعالیت جسمانی در دانش آموزان . داشت.

متن کامل [PDF 1907 kb]   (4090 دریافت)    
نوع مقاله: تحقیقی | موضوع مقاله: پزشکی عمومى
دریافت: 1392/11/5 | پذیرش: 1392/11/5 | انتشار: 1392/11/5

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.