دوره 1، شماره 1 - ( 3-1392 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 15-10 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The relationship between emotional intelligence and transformational-transactional leadership style among the heads of nursing education departments in Iranian medical universities, 2012. Jorjani Biomed J 2013; 1 (1) :10-15
URL: http://goums.ac.ir/jorjanijournal/article-1-115-fa.html
صالحی شایسته، قزلسفلی زهره، ناجی سید علی، جویباری لیلا. ارتباط هوش هیجانی و سبک رهبری تحول آفرین – تبادلی در مدیران گروه های آموزشی پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال 1391. فصلنامه علمی پژوهشی زیست پزشکی جرجانی. 1392; 1 (1) :10-15

URL: http://goums.ac.ir/jorjanijournal/article-1-115-fa.html


1- دکترای تخصصی مدیریت آموزشی، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، باشگاه پژوهشگران جوان، اصفهان، ایران
3- عضو هیئت علمی، دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
4- دکترای تخصصی پرستاری، دانشیار، مرکز تحقیقات پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
چکیده:   (13656 مشاهده)

زمینه و هدف: هوش هیجانی یکی از عوامل موفقیت مدیران در رهبری به ویژه در مدیران پرستاری، است. این پژوهش با هدف تعیین رابطه مولفه های هوش هیجانی و سبک رهبری تحول آفرین تبادلی در مدیران گروه های آموزشی پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور انجام شد.

روش بررسی: در این مطالعه تحلیلی از نوع مقطعی، 68 مدیر گروه آموزشی پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور به روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه گردیدند. داده ها با استفاده از ابزار هوش هیجانی Bar- on و پرسشنامه سبک رهبری چند عاملی باس اخذ شد و با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 16 و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تحلیل واریانس وآزمونt-student مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. 

یافته ها: ضریب همبستگی بین هوش هیجانی و سبک رهبری، رابطه مستقیم مثبت و معناداری دارد (360/0= r و 05/0>P). مولفه حل مسئله، خوشبختی، استقلال، خودشکوفایی، خودآگاهی هیجانی، روابط بین فردی، خوشبینی و مسئولیت پذیری با تمام سبک های رهبری رابطه معنی داری داشته است (05/0>P). مولفه کنترل تکانش با هیچ یک از سبک های رهبری رابطه معنی داری نداشته است (05/0<P).

نتیجه گیری: با توجه به اینکه بین مولفه های هوش هیجانی و سبک رهبری، ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد، لذا آموزش شناخت هوش هیجانی و مولفه های آن و ایجاد زمینه ای برای تقویت مولفه های هوش هیجانی، روش مکملی جهت ارائه ی سبک رهبری است، که مدیریت بهتری را برای آنان به ارمغان خواهد آورد.

متن کامل [PDF 1645 kb]   (4394 دریافت)    
نوع مقاله: تحقیقی | موضوع مقاله: پزشکی عمومى
دریافت: 1392/11/5 | پذیرش: 1392/11/5 | انتشار: 1392/11/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله زیست پزشکی جرجانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Jorjani Biomedicine Journal

Designed & Developed by : Yektaweb